donderdag 6 oktober 2011

Ter Lering ende Vermaeck oftewel 'trainersleed'

Gisteravond de laatste gezamenlijke training voor de Bergse Plasloop. Dus niet al te lang en 3 x 500 metertjes intensief voor het "goede gevoel".
3 x 500 meter in een tempo dat zo'n 15 seconden per km sneller is dan het 5 km tempo.  Dat was de opdracht die we onszelf stelden en daar gingen we.

Oei, een eerste 500 meter in 2 minuut 40!! Da's toch wat snel.... Dat worden allemaal dikke Persoonlijke Records roep ik met een grijns. De tweede '500' gaat in 2 minuut 30 ....veel te snel. "Ik wil proberen 27 minuut 30 over de 5 km te doen" hoor ik een paar Funrunners zeggen. Ik besluit tijdens de 3e 500  een tempo van 2 minuut 45 aan te gaan geven en maak dat aan de groep kenbaar. En daar gaan we. Een paar notoire snelheidsmaniakken springen vooruit voor de eerste meters. Ik reken snel "als ik aan het einde van de 500 meter 2 lantarenpalen achter de voorsten loop (zo'n 70 a 80 meter) zal ik in ieder geval niet sneller zijn dan 2 minuut 40 sec". Nou de twee lantarenpalen achterstand lukte, maar ik schrok van de tijd: 2 minuut 32 seconden.  Zo'n 12 km p/u. Sorry arme funrunners die zich het vuur uit hun sloffen liepen om de trainer bij te houden....... Maar ook een trainer moet zo af en toe weer leren naar zijn eigen lijf te luisteren en zijn lopen niet te veel af te stemmen op wat anderen voor hem doen!

Eén troost: om 27 minuut 30 seconden op de 5 te lopen kunnen we zo'n 30 seconden per km langzamer lopen. Om comfortabel iets onder de 30' te komen bijna een minuut per km! Dan moet zo'n training als gisteren toch een 'goed gevoel' en veel vertrouwen geven!
Tot zondag
Ron

Geen opmerkingen:

Een reactie posten